Friday 16 March 2012

Tips Menghilangkan Jerawat

As'kum semua .. okei pagi nie sha ada ad sdikit tips untuk korang , tips nyer menghilangkan jerawat .. mungkin jerawat nie adalah masalah yg srius bg kaum hawa kan ? same mcm sha jgk ,xsuker lAa jerawat kat mulka , dahi , atas hidung , Eeee ~ sumpah memang xsuke dgn jerawat nie .. memalukan .. so kwn kwn kena lAa pndai jaga muka ekk .. hehe .. oke , before sha buat karangan pnjang lebar , so lbh baik sha straigh to the point k .. hehhee , oke nie ad bberape tips yg x perlukan perblanjaan yg mahal , just juga peralatan tradisional jerkk k :)♥

*Aspirin (ubat demam) - Walaubagaimana cantik pun kulit seseorang remaja tu, pasti akan mengeluarkan jerawat sekali-sekala. Tips untuk korang ialah mengurangkan kemerahan dan mengecutkan jerawat yang baru tumbuh itu adalah dengan hancurkan sebiji aspirin (ubat panadol adalah disyorkan) dan lembabkan ia dengan sedikit air. Kemudian sapu campuran tadi ke kawasan yang ditumbuhi jerawat, biarkan selama beberapa minit, kemudian bilas dengan menggunakan air bersih,Ulangi prosedur ini sehingga jerawat anda mengecut dan hilang.

*Ubat gigi - Sebelum tidur, letakkan ubat gigi pada bahagian yang ditumbuhi jerawat, biarkan ia mengering sehingga keesokan harinya. Kemudian bilas muka anda. Ini adalah kerana ubat gigi mampu mambantu untuk menghidrasikan(mengeringkan) jerawat dan ia juga mampu untuk menyerap minyak pada wajah.

*susu tepung - Bancuh sesudu susu tepung dengan sedikit air. Tepek pada keseluruhan muka setiap malam. Setelah kering, bilas dengan air suam. Amalkan setiap hari.

*Minyak zaitun - Cara ini adalah cara turun temurun yang diamalkan sejak zaman nenek monyang lagi. Dan ramai juga telah bersetuju bahawa cara ini adalah berkesan. Campurkan satu sudu besar minyak zaitun dengan 4 sudu garam, kacau sebatian untuk beberapa minit, sapu pada bahagian wajah anda yang ditumbuhi jerawat, biarkan seketika, kemudian bilas wajah dengan menggunakan sabun pencuci muka.

0 000 Pengomen Hebat:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2012 © Reserved to Bieysha Story Design By Cik Nurfarah