Wednesday 14 March 2012

Tips Mengambil Result

Salam 1 Malaysia . Dengar perkhabaran, 22.03.2012 nie da amik result SPM kan ? mulai lah pesta beramai-ramai
untuk mengambil slip keputusan peperiksaan SPM . Dalam masa yang sama,
ramai lah pm kat chat minta doa2 kan result mereka esok. ( dalam hati tanya sorang diri ; 
"doa apadik yang kau nak kan ni..." Dia request doakan untuk dia, doa apa?? doa 
selamat sampai ke sekolah ke? doa dapat bangun awal pagi ke?ke doa 
kan supaya berlaku 1 keajaibanpada esok hari ? hahaha .. Just
Kidding !
HAa ! korang nk thu Tips ambil result x ? tgk kt bwh nie ek ! hehe .. Tips nie jgk untuk koe jgk sha ! jgn koe ingt kan tuk org laen jerr okeii !

1. Sebelum keluar rumah, jangan lupa mandi dulu. Jangan terlalu exicted sangat sampai terlupa nk gosok gigi dan mandi. hehee ~ gurau je k. Apa-apa pun, minta maaf pada ibu dan ayah. Minta salam berkat dan doa dari ibu ayah kita supaya dapat keputusan straight "A". jangan ler minta doa lulus kan exam je. straight "D" pun lulus aperr !
2. Semasa dalam perjalanan ke sekolah, selawat atas nabi dan banyak kan berzikir memuji nama Allah. dan sambil tu kita selangi dengan doa dari Allah semoga dengan apa yang Allah kurniakan untuk kita, kita sentiasa redah dengan pemberian nya.Bersyukur k..

3. Sampai sahaja di sekolah, jangan jadi gelojoh sangat terus dapat kan Result Exam. Jumpa la guru-guru dahulu. Minta salam maaf dan berkat dari mereka. Jangan lupa, Guru juga ibarat ibu bapa ke- 2 selain dari ibu bapa kita di rumah.

4. Sepanjang beratur, pasanglah "nazar" (niat) jika Result Exam memberansangkan, korang nak berbuat sesuatu untuk Result tersebut. Contoh nya : Ya Allah, jika keputusan aku ini straight "A" aku mahu berpuasa selama seminggu / aku mahu sedekahkan makanan di masjid, dan sebagainya.

5. Sesudah dapat Result Exam, mulakan dengan kalimah bismillah dan redha apa yang kamu terima.dan berkata lah dalam hati,
"INI LAH USAHA AKU SELAMA NI". ingat !!! jadikan pengajaran (pada result yang terlungkup) dan jadikan pendorong semangat untuk pgajaran yg akan dtg k sygg ?

6.  Tip terakhir ini adalah, jangan lupa sampaikan pada adik-adik kamu bila sampai di rumah nanti.

"Adik, PMR/SPM nanti jangan main-main ya.Belajar sungguh-sungguh. Jangan jadi macam akak/abg kamu ni.
[ untuk yang dapat result hancur lebur. hahahhaaa ]

"Adik, cuba tengok result akak/abg. Hebat tak !!! akak/abg cabar adik lawan result akak/abg ni...akak/abg tahu adik mesti boleh buat mcm ni juga.....
[ untuk result superrbbbb dan memang mantop la (buat kata syamsul ghau-ghau bau dia) ]

5 000 Pengomen Hebat:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2012 © Reserved to Bieysha Story Design By Cik Nurfarah