Saturday, 12 May 2012

15 CARA DAN TIPS UNTUK DAPATKAN BUFFERED EARNINGS (BE) DARI NUFFNANG


Kali ini sha mau kongsi dengan korang macammana nak dapatkan BE dari nuffnang . HAa ! tertarik menarik tak tajuk hari nie ? haha . Beberapa hari nie , ntah la nape sha ashik aktif kan jer NUFFNANG and CHURP CHURP . MyB sha mahu mula menabung kot . Yerla kan , sha mau guna duit tu untuk pembelajaran . Haa ! kan tak menyusahkan parents . betul tak betul tak ? haha , terlebih excited pulak sha nie .

Bagi yang still baru dalam dunia Berblogging nie , pasti korang tak tahu kan apa tu NUFFNANG And CHURP CHURP dan apakah kebaikan menggunakan  kannya kan kan ? Nak daftar Nuffnang tekan sini sygg > SINI < Then lepas korang sign up and buat apa yang patut tu mesti korang nak tahu macam mana nak dapat kan Earning dengan cepatkan ? Haa ! baca Tips di bawah nie yerr

Kali nie Jamal nak kongsikan dengan korang semua 15 Tips/Cara Untuk Mendapatkan Buffered Earnings (BE) dari Nuffnang. Tips nie Jamal dapat hasil dari pertanyataan dengan Otai2 Blogger dan juga pertanyaan terus kepada pihak Nuffnang sendiri. So nnt Nuffnang akan komen mengenai blog kita, apa yg kurang dan kenapa diorg tak pilih blog kita untuk mendapat iklan BE tersebut. Bile kita dah tahu mana silapnya, boleh la perbaiki lagi blog kita tue kan. Dan hasilnya dari bulan Jan 2011 hingga sekarang, Jamal dah dapat dalam 9 Buffered Earning (BE) dari Nuffnang. Thanks Nuffnang.


CARA 1 DAN 2 (Update Bio Profile dan Blog Survey)

Ni paling wajib untuk di update. Nuffnang buat survey ni sebab terdapat beratus ribu blog berdaftar dengan Nuffnang, jadi ia digunakan untuk filter blog yg sesuai dengan kehendak pihak advertiser. Isi dan Update paling tidak pun sekali sebulan ataupun 2 minggu sekali.

Contoh 1 - survey reader, male ke female ke 50-50. Kalau pilih male, advertiser macam Nivea for man akan lebih tertarik utk advertise. Kalau letak famale, boleh sangkut iklan kotex dgn fair and lovely, kalau 50-50, mungkin bleh dpt yang tak specific according to gender macam iklan kereta, iphone, printer dan sebagainya

Contoh 2 -Age, kalau anda muda macam aku, reader pun muda, so advertiser macam social network, rakan muda minat laa nak advertise

Contoh 3-Kategori Blog, Kalau blog pasal food, selalunya akan dapat iklan dari syarikat makanan macam pizza hut, KCF dan mamee. Kalau finance mcm aku ni, likely akan sangkut laa sedikit sebanyak advertiser macam bank dan unit trust

CARA 3 (Kategori Blog)

Pastikan korang jangan classifykan blog korang sebagai blog socials@politics. PihakNuffnang memang tidak akan pilih blog jenis nie untuk iklankan produk mereka. 

CARA 4 (Kandungan Blog)

Nuffnang tidak sama sekali meletakkan kempen CPM jika blog tersebut mengandungi informasi daripada sumber yang lain. Oleh itu, keaslian kandungan blog anda adalah dititik beratkan.

CARA 5 (Fraud Clicks)

Since coding dari Nuffnang dah ada dalam blog korang, memang dia boleh detect fraud clicks, kalau memanjang jer klik iklan tue dari 1 sumber @ IP Address, memang boleh detect. Worse, xde ataupun sikit iklan dari Nuffnang. Worst lagi, Nuffnang banned korang terus. Kesimpulannye jangan la buat Fraud Clicks ye kawan2.

CARA 6 (Lokasi Iklan)

Nie pun sangat penting, kalau salah pasang sampai tak nampak iklan yang keluar kat blog korang. Memang crawler Nuffnang boleh detect kalau salah, tapi malangnya anda akan terus dihukum untuk tak dapat iklan, crawler Nuffnang tidak akan beri peringatan pada korang untuk perbetulkan. Padan muka, sendiri kene ingat ok! Ad placement atau tempat letak iklan juga perlu mengikut garis panduan dari Nuffnang. Letaklah ditempat yg senang orang nampak dengan jelasnya. Cara nak letak iklan boleh rujuk kat Nuffnang ye.

CARA 7 (Letak Semua Jenis Iklan)

Meletakkan semua jenis ads units/banner ( LeaderBoard, Skycraper, Large Rectangle) ditempat yg strategik seperti yg disyorkan oleh pihak Nuffnang. Letak jer semua ketiga-tiga ads unit tu, tapi bukan bermakna letak terus korang akan dapat BE, sebab banyak faktor lain pun mempengaruhi jugak.

CARA 8 (Rekod Iklan Yang Lepas)

Sila lihat bintang2 yang korang dapat kat penjuru bawah sebelah kiri Analytics Nuffnang. Kalau korang dapat 5 bintang maknanya ramai yg klik iklan dikawasan tue pada kempen iklan yang lepas. Biasanya korang akan dapat BE kat ruang yang 5 bintang tu la. Lagi satu rekod baik tak pernah buat fraud click, Jangan memain tau, kalo kena ban nnt kan susah.

 CARA 9 (Hantar Ticket@Pertanyaan)

Hantar ticket@pertanyaan kepada pihak nuffnang, tanya je lah apa yang patut.

CARA 10 (Maintain Traffic)

Sila maintain kan traffik atas 100 unique visitors(UV) sehari. Tue pun kalau boleh, kalau x dpt, maintain lebih 20 UV pun ok dah. 

CARA 11 (Selalu Update)

Kalau boleh update blog korang setiap hari, kalau xnak buat la auto publish. Traffic tak tinggi pun takpe, yang penting jangan tamak letak macam2 iklan kat blog, usahakan dulu biar traffic di blog mantap dan lepas tue lantaklah korang nak buat apa pon. Jangan sampai nanti yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran, hehe.

CARA 12 (Status Glitteratti)  

Mengekalkan Status "Glitteratti". Jgn sesekali memadukan Nuffnang dengan meletak banner iklan dari ads network pesaing Nuffnang, melainkan blog korang ni memang popular dan ramai UV. Status keahlian juga diberi keutamaan dimana Nuffnang lebih mengutamakan blog yang berstatus Glitterati. Untuk dapat status ini ialah dengan tidak menyiarkan iklan yg seangkatan dengannya bahasa mudahnya jangan curang. Untuk keterangan lanjut, boleh rujuk/tanya Nuffnang ye.

CARA 13 (Backlink Nuffnang)  

Tulis entry yg ada backlink ke Nuffnang. Cuba la, mana tahu menjadi, saya pun tak sure macam mana, tapi kalau tengok mereka-mereka yg selalu dapat BE ni memang rajin buat entry ucap terima kasih kat Nuffnang dan link balik ke website nuffnang kan, korang perasan tak? Ada jugak yg backlink ke pihak pengiklan contoh dia dapat BE dari Maxis iPhone 4 Entry LR ,tak pun dari VW 0.5% Golf GTI & Polo LB, atau dari Maxis BB Torch White LR, atau Prudential Branding LB, paling tidak pun dari Astro Beyond One HD LB mesti dia akan buat backlink balik ke pihak pengiklan tu ?

CARA 14 (Loading Time)  

Jangan beratkan blog korang dengan meletak terlalu banyak widget. Secara logiknya blog yg terlalu berat atau lambat loading kemungkinan untuk pengunjung mengulang semula kunjungan adalah sedikit melainkan blog korang memang menjadi tumpuan atau popular dan entry korang memang superb seronok untuk dibaca, tak pun penuh ilmu, tips atau tutorial yg nak tak nak orang akan tetap berkunjung semula. Blog yg terlampau serabut dengan widget mungkin akan menenggelamkan banner iklan yg dipasang seterusnya mengurangkan peratusan blog anda dipilih oleh pengiklan.

CARA 15 (Tips Terakhir)   

Kalau korang dah buat semua tips2 nie, tapi still tak dapat BE juga. So, pergilah rajin-rajinkan diri untuk bertanya pihak Nuffnang sendiri. Luahkan perasaan korang pada Nuffnang. Beritahu la apa masalah korang. So far, tak pernah pihak Nuffnang reply lambat rasenye. Kalau lambat tue pun maybe diorg nak tgk ape masalah blog korang ke, sabo la sikit ye.


Nie contoh jawapan pihak Nuffnang kepada blogger yang x dapat BE lagi.

Hi Blogger,

Thank you for your email. Actually, you're referring to CPM campaigns, not Buffered Earnings. Buffered Earnings, Metered Earnings, etc are merely terms for CPM campaigns.

As mentioned previously, in order for you to get a column for "Buffered Earning" in your "Earnings", you will first need to be selected by the advertisers to do mCPM campaigns for them. mCPM (Metered Cost Per Impression) campaigns are where advertisers choose which blogs they want to advertise based on several factors such as the demographics of your blog readers, the desirability of ad units, membership exclusivity and the availability of ad units. These ads pay according to the unique impressions the advertiser purchase from your blog that will be able to see the ad. It doesn't require any of your users to click on it in order for you to get paid.

Now, there are several factors that would determine your chances of being selected for CPM campaigns. As advertisers always have a target audience for their campaigns to address to, they will choose blogs with suitable blog readers as their target audience. Should your blog readers fall into that category, rest assure that you’re very likely to be picked by them. Many bloggers who do not fill in their blog surveys properly may find themselves not receiving ad campaigns from advertisers frequently. This is due to the fact that the survey actually helps advertisers know the bloggers’ blogs better. Blogs registered without completed surveys are often ignored by advertisers as they do not know if your blog’s reach is suitable for their campaign or not. As such, we highly recommend for you to ensure that all your blogs’ surveys are filled and updated from time to time.

Desirability of ad placement is crucial in the advertising industry. Advertisers spend a lot of money to design an ad and buy ad space. They want to get their message across to their target audience as effectively as they could. This being said, they will always buy ad spaces which are optimized and desirably placed. Just ensure that your ad units are at their intended place and this factor would be satisfied in the eyes of the advertisers. A Skyscraperad unit is supposed to be the first element of the sidebar and not anywhere else. The same goes for Leaderboard as the first visible element upon visitor’s entry to the site and Large Rectangle right after your first blog post. Should your blog’s ad units not be located at these placements, it would severely affect advertisers’ decision to advertise on your blog as there are plenty of other blogs under our network with perfect placement of the ad unit.

In addition, availability of ad units plays an important role for bloggers to be chosen for campaigns as well. All our advertisers split their budget evenly across all our 3 ad units, Leaderboard, Skyscraper and Large Rectangle whenever they advertise with us. That being said, the budget would be limited and might not be able to cover that many blogs for a particular ad unit. If your blog have all 3 ad units in it, your chances of being selected for campaigns would be fully maximized.

Membership exclusivity plays a part in advertisement campaigns as our advertisers tend to advertise more on Glitterati blogs as it is part of our reward program to our most loyal bloggers in the region. Ordinary members will still be selected for campaigns but in a lower number compared to Glitterati’s.

We'll do our best to sell the ad units of our bloggers as long as they're optimized and within our protocols. If the ad units are not optimized or they're not in the best interest for the advertisers, we cannot defile the practice of our company's policies and have our advertisers advertise on blogs which do not yield the best results for their campaigns. I hope that you will understand that it is important for advertisers to achieve satisfactory results for their campaigns in order for them to advertise more on blogs.

Hope this helps!

Cheers,
Thara Sofian
Blogger Relations

Nuffnang Sdn Bhd

100% Tips dari sumber Blog Jamaluddin







0 000 Pengomen Hebat:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2012 © Reserved to Bieysha Story Design By Cik Nurfarah